תקציר
מפגש מורי המפוחית עם מר בצלאל קופרווסר בנושא בגרות במפוחית פה
תקציר השיחה:
עמי לוז פתח בסקירה היסטורית אודות בחינת
בגרות במפוחית והמצב כיום. בעבר תלמידי המפוחית נבחנו לבגרות כלומר נבחנו ברסיטל
על מפוחית והמורה איציק בלס הגיש תלמידי מפוחית כבר משנת 2000 אשר עברו את הבחינות
בציונים גבוהים וזכו להערכה רבה מצוות הבוחנים.
מכניסתה של ד"ר יעל שי כמפמר"ית החינוך
המוסיקלי הארצי הוצאה המפוחית מכלל הכלים המורשים להיבחן לבגרות. עמי לוז שלקח על
עצמו את קידום המפוחית בארץ ואף בנה אתר אינטרנטי בנושא המפוחית (המרכז את המידע
ואת מורי המפוחית בארץ) פנה ליעל בעניין זה ואחרי חליפת מכתבים של כשנה נקבעה
פגישה במשרדה של יעל שי לדיון בנושא.
בפגישה שהתקיימה בתאריך: 14.7.2013 ובה
נוכחו: עמי לוז, חזי פלד, איציק בלס, ד"ר נדב זיו וגברת גלינה לוקש הודיע גב'
יעל שי שאחרי התייעצות עם מוסיקאים ואנשי חינוך המוסמכים עליה כעת ניתן להיבחן
לבגרות על מפוחית פה.
במעמד זה הדפיסה גב' שי והגישה לצוות שלוש
אופציות של תקנוני בחינה: בחינה ככלי עממי. בחינה לפי חומר קלאסי, ובחינה ככלי
ג'אז. לצערנו הרב נפטרה גב' יעל שי בטרם עת לאחר מחלה קשה ומבלי שנסגר עניין האישור לבחינה.
שבשנה האחרונה עם
כניסתו של המפמ"ר החדש מר בצלאל קופרווסר פנו עמי לוז ואיציק בלס בבקשה לכבד את ההסכם שהושג עם
יעל שי לצורך הגשת תלמיד של איציק לבחינה, אך נאמר להם שלא נמצא כל שמסמך המעיד על
כוונותיה וסיכומיה של יעל שי בעניין הבחינה למפוחית, ולכן לא ניתן להגיש תלמידים
לרסיטל במפוחית. בצלאל הודיע שכדי לפתור בעיה כאובה וקשה זו יש לכנס את ועדת
מקצועות ולזמן את מורי המפוחית ולדון בעניין בכובד ראש ולפי הנהלים.
מר בצלאל פנה למורים והסביר את הבעייתיות של המצב שנוצר בכך שכאשר שנכנס
לתפקידו לפני שנה וחצי קיבל פניות רבות ושונות מגופים ואנשים שבקשו לממש כל מני
הבטחות וסיכומים שהיו בעבר ואחרי התייעצות עם צוות המקצועי הוחלט לקיים ולכבד רק
הסכמים והתחייבויות החתומות אישית ע"י ד"ר יעל שי!
נושא הבגרות במפוחית
נותר ללא כל מסמכים חתומים ואי לכך נותר הצורך בבחינת העניין ואישורו מחדש.
יעל פלדהיים הסבירה שבעבר נבחנו תלמידים למפוחית והיא עצמה עברה רסיטל במפוחית
בציון 98 כך שאי אפשר לבוא ולהגיד שלא היו בחינות ואין תקדימים לבחינה במפוחית.
יעל ציינה שלתלמידים
נכים כמוה המפוחית מאפשרת התפתחת מוסיקלית ונגינה ואף הגעה לרסיטל בכלי ולכן היא
כלי חשוב ויחודי.
יעל ציינה שחלק מחומר
הבחינה לכלים השונים עובר אדפטציה לכלי והוא לא בהכרח חומר מקורי שנכתב לאותו כלי,
ובמיוחד בבחינות בסגנון הג'אז. מר בצלאל ענה ואמר שבכלים רבים יש להגיש בחינה של
יצירות שנכתבו במיוחד לכלי אך בג'אז אכן יש חופש לקבל התאמות לכלי וכמו כן הוא
ציין שאין שום בעיה כיום להגיש רסיטל במפוחית בסגנון ג'אז.
יעל אמרה שהיא מקבלת כמובן את הצורך לעמוד בדרישות התחום הנבחן וזה על פי
אישור של רשימת היצירות לביצוע ברסיטל שנשלחות מראש. וכמו כן יש בחינה
קלאסיות ויש גם כלים עממיים שאפשר להיבחן בהם ומה שחשוב בסופו של עניין זה האפשרות
להיבחן בכלי.
יורם כהן פתח ואמר שהוא כיום חלק משלישיית אדלר אשר הוכרזה כשלישיית נגני
המפוחיות הטובה בעולם. שלישייה זו מקבלת הזמנות להופעות בכל העולם והיא מנגנת חומר
קלאסי מגוון ומאתגר. שלישיית אדלר היא הפנים היפות של ישראל ומביאים הרבה כבוד
למדינה.
יורם סיפר שבשנה
שעברה הוא לימד 180תלמידים לנגן מפוחית וזה נעשה בשני ביתי הספר שונים תחת קרן
קרב.
בעולם כיום נותנים
כבוד רב למפוחית ויש בתי ספר רבים המלמדים את הכלי. קימים הרכבי נגינה שונים
ותחרויות נגינה במפוחית ובעיקר מתפתח תחום זה במזרח הרחוק.
יורם סיפר ששלישיית
אדלר שבה הוא מנגן כעת קיבלה הזמנה להופיע בכנס של 50 שנה לאגודת המפוחיות בשוויץ.
ואין להקל ראש בכלי
מיוחד זה וראוי לאפשר לתלמידים להיבחן בו לבגרות.
מר בצלאל הסביר שצוות המקצועות המורכב מאנשי חינוך ומוסיקה מחפש סיסטמה כלומר
שלבי קושי , דרגות לימוד, שלפי הם תלמיד יכול להתפתח ולהתקדם בשלבי הנגינה השונים
עד הגעתו לדרישות הנגינה לבחינת בגרות במפוחית.
ועדת מקצועות אומרת שיש לה המון כבוד למפוחית ויש מקום לכלי זה אך המדינה
כמדינה צריכה להחזיק ביד סיסטמה מסודרת להוראת הכלי ובחינתו כדי שכל נגן ובכל מקום
ומקום בישראל ידע מה הדרישות ומה שלבי הלימוד והרמה הנדרשת כדי להתקדם בנגינה
ולהיבחן בכלי.
לסיכום:
א. בשנה שנתיים הבאות תלמידים אשר יוגשו לבגרות במפוחית יופנו לתת ועדה
כלומר ועדת חריגים כדי לבדוק שהתלמיד עומד בסטנדרטים הראויים ויכול להיבחן,
וכרגע יוגש תלמידו של איציק בלס שמוכן לבחינה. חברים בועדת חריגים כיום: פרופ'
תומר לב, דר. רון וידבנרג . תומר יריב. פרופ'. מיכאל קלינגהופר.
ב. תלמידים למפוחית בסגנון ג'אז יוכלו לגשת לבחינה בלי שום מגבלה.
ג. על מורי המפוחית לבנות מערך התקדמות ורמת קושי לתלמידי המפוחית ולהגיש
סיכום מסודר. הוראת כלי מחולקת היום לשלושה שלבים והמשימה להכין את הדרישות ושלבי
הלימוד השונים כמו בכל כלי ולהגיש לועדת מקצועות לבדיקה ואישור.